fredag 7 september 2012

Blossa12


I dag hade Blossa sitt årliga glöggmingel och där presenterades den nya smaken på Blossa12 och det är yuzu/ingefära, en härligt vuxen syrlig smak med en subtil underton av ingefära och lätt sötma som i vissa stunder påminner om citronlikör.

Jag tänkte genast på att blossa 12 skulle fungera utmärkt i drinksammang, som en bas för tex en "glöggdrya" gin, blossa12, och kanske lite soda och gari på en tandpetare i ett dryaglas, det är något jag ska testa i alla fall.




Blossa beskriver själv årets glögg såhär:

FJÄRRAN ÖSTERN SMAKSÄTTER BLOSSAS ÅRGÅNGSGLÖGG 2012
Den populära årgångsglöggen från BLOSSA firar 10 år. I år kommer inspirationen från Östasien vilket ger avtryck i smaksättningen som består av yuzu i kombination med kryddstark ingefära. Yuzu är en citrusfrukt som odlas i Japan och dess smak kan enklast beskrivas som en blandning av grapefrukt och mandarin.
BLOSSAs årgångsglögg är en uppskattad tradition. Sedan 2003 har årgångsglöggen fått smak av bland annat pomerans, blåbär och saffran. Tioårsjubilaren BLOSSA 12 har i år fått smak av citrusfrukten yuzu och ingefära. Resultatet är ett spännande smakmöte där svensk glöggkultur möter fjärran österns frukt. Kombinationen av yuzu och ingefära ger en utsökt
balans mellan sötma och syrlighet i glöggen. BLOSSA 12 har en doft av ingefära, grapefrukt och mandarin, som följs av de traditionella glöggkryddorna.
– BLOSSA 12 smakar gott rumstempererad, varm eller kall med söta tilltugg som mandelpepparkakor och marsipangrisar, säger Åsa Orsvärn, chief blender på BLOSSA. Det söta ger en bra balans till syran i glöggen. Mild ost med fikonmarmelad eller en tallrik med färsk och torkad frukt, som vinteräpplen, mandariner, sharon och dadlar passar också utmärkt, fortsätter Åsa.
Till årets glögg har sammanlagt 7000 liter yuzujuice gått åt. Yuzu äts inte färsk eftersom den är väldigt sur och fylld med kärnor – den pressas istället till juice, som används till smaksättning av såser, vinäger, drycker och marmelad i de östasiatiska köken. Även yuzufruktens skal tas tillvara och används som dekoration till mat eller i kanderad form.
Förutom spännande smakkombinationer uppskattas även designen av BLOSSAs årgångsglögg, som ändrar utseende från år till år. Designbyrån McCann Stockholm står bakom utseendet på årets flaska. Den är vit med röd kork, och pryds av koordinaterna till staden Kochi på ön Shikoku i Japan där yuzujuicen till årets glögg är tillverkad. En nyhet för BLOSSAs klassiska glöggvarianter är att de också har fått en ny design i år.
BLOSSA 12 finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 14 september och kan från samma datum beställas via www.bokablossa.nu. BLOSSA 12 kostar 94 kr.
Läs mer om BLOSSAs sortiment på www.blossa.se. Besök även facebook.com/blossaglogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar